I foråret 2012
implementerede Swedavia Antura Projects for at centralisere sin
porteføljehåndtering. Projektlederne blev oplært i at bruge værktøjet, så de
kan rapportere tids- og omkostningsprognoser og udføre etableret statusrapportering
med trafiklys.
–Valget af
Antura Projects til konsolidering af vores projektinformation ligger helt på
linje med vores it-strategi. Implementeringen gik glat, og systemet har fået en
meget positiv modtagelse hos medarbejderne, siger Fredrik Frimodig, CIO hos
Swedavia.
–På meget kort
tid lykkedes det at lægge alle vores projekter ind og få statusrapporter fra de
fleste af dem, siger Conny Ulvestaf, IT portfolio manager hos Swedavia.
–Efter
få uger havde vi et godt overblik over vores projektporteføljer. Det har været
en enorm fordel at få gennemsigtighed i vores projektaktiviteter. Desuden blev
det meget nemt for vores projektkontorer i forskellige dele af organisationen
at overvåge og administrere deres egne projektporteføljer.
Det vigtigste
for Swedavia før udrulningen af Antura Projects var at opfylde ledelsens krav
til konsolideret projektinformation. Med cirka 100 aktive projekter i hele
organisationen havde det tidligere været noget af en udfordring at udarbejde
statusrapporterne og skabe et fælles overblik over situationen. Derfor var
muligheden for hurtig overflytning af alle projekter til Antura Projects, så
projektlederne fik en nem metode til statusrapportering på deres projekter, en
af de vigtigste succesfaktorer for projektet.
–Vi glæder os til
at komme i gang med værktøjets andre funktioner, f.eks. prioritering af
porteføljerne og med tiden også ressourcehåndtering. Vi planlægger også at
integrere vores økonomisystem, hvilket betyder, at vi knytter økonomiske
resultater til de respektive projekter. Det vil betyde, at projektlederne
straks kan se, hvilke omkostninger der har belastet projektet, og undgå omvejen
via økonomisystemet, som folk i dag synes er besværlig, siger Conny Ulvestaf.