Nydannet koncern med store
projektaktiviteter
Scandi Standard
er en ny, skandinavisk koncern med 1.650 medarbejdere og en omsætning på over 4
milliarder kr. Koncernen er skabt på basis af opkøbet af Kronfågel-gruppen i
Sverige og Danpo i Danmark fra Lantmännen samt Cardinal Foods AS i Norge fra
CapMan.
Scandi Standard
havde en vigtig udfordring i at få bedre styr på både igangværende og kommende
projekter. I dag har koncernen omfattende projektaktiviteter med fokus på
produktudvikling, effektivisering af produktionen og it-projekter. Mange af
projekterne har deltagere fra forskellige lande.
–Antura
Projects har givet os virkelig gode forudsætninger for at arbejde i projekter
på tværs af grænserne, fordi det er helt webbaseret, siger Michael Hyldgaard,
PMO Manager. Hyldgaard har stået for opbygningen af et PMO for koncernen, hvor
Antura Projects nu udgør den centrale it-støtte.
Hurtigt og nemt at implementere
Kronfågel og
Danpo indgik tidligere i Lantmännen-koncernen og har således brugt Antura
Projects siden 2007. Da den nye koncern, Scandi Standard, blev skabt i 2013,
var det naturligt at vælge det samme system.
Antura Projects
blev installeret og konfigureret til Scandi Standards specifikke behov. I den
forbindelse blev alle igangværende projekter overført til værktøjet.
–Jeg synes,
implementeringen gik meget hurtigt og glat. Efter få uger var vi oppe at køre
og kunne arbejde med vores igangværende projekter, siger Charlotte Gade,
Solution Manager hos Danpo.
Siden da har
koncernens PMO taget form, og behovet for og fordelene fra portefølje- og
projektværktøjet er blevet understreget. Anturas konsulenter har været
behjælpelige i drøftelser om, hvordan værktøjet udnyttes optimalt, og hvordan
projektledelsen kan forbedres.
–Nu
kan vi få et overblik over alle vores projekter. Vi kan se status for
igangværende projekter, og vi får også god hjælp til at prioritere og planlægge
kommende projekter, siger Michael Hyldgaard.
Planer for fremtiden
Næste skridt
bliver at understrege og afklare, hvordan projektgrupperne skal bruge systemet,
og hvordan informationerne i Antura Projects udnyttes bedst muligt som grundlag
for beslutninger om projektporteføljen.
Der er også
planer om at integrere Antura Projects med ERP-systemet for at overføre
omkostningstal til projektværktøjet. Det vil give projektlederne bedre kontrol med
omkostningerne sammenlignet med budgettet i et projekt.