DSB har omkring
7.000 medarbejdere med forskellig erhvervsmæssig baggrund og forskellige
arbejdsopgaver.
DSB Ejendomme
håndterer ejendomme, toginformation og arealer i forbindelse med togene.
Ejendomsporteføljen er en af Danmarks mest varierede og omfatter planlægning,
renovering, modernisering af stationer, værksteder og øvrige ejendomme, ofte i
samarbejde med myndigheder og andre interessenter inden for projekter
vedrørende kollektiv trafik.
Projektaktiviteterne
havde hidtil været håndteret i Excel, og da der var behov for et bedre overblik
over porteføljen og mere effektiv projektstyring, var den eksisterende løsning
med meget manuelt arbejde ikke tilstrækkelig. Selskabet besluttede at udbyde et
projektværktøj i licitation, og ud over en høj grad af brugervenlighed
efterspurgte man blandt andet følgende funktioner:
Planlægning
og rapportering omkring projekter og porteføljer
Finansiel
opfølgning af budgetter, udfald af og prognoser for projekter, aktiviteter og
omkostningsarter
Integration
med økonomisystem (SAP Hana)
Ressourcehåndtering
af projekter, opgaver, forvaltning og linjearbejde
Kravspecifikationen
omfattede desuden skalerbarhed og mulighed for successivt at vokse med
værktøjet. Også kundereferencer fra lignende brancher blev vægtet højt.
Antura opfyldte kravene og fremlagde gode
kundereferencer
Efter en
omfattende licitation, hvor flere projektværktøjer blev vurderet på parametrene
brugervenlighed, funktion, referencer og pris, blev Anturas tilbud bedømt som
det mest fordelagtige. Antura fik det højeste antal point både på kvalitet og
pris af de ni tilbudsgivere.
Under
præsentation og evalueringen stod det hurtigt klart for DSB, at Antura Projects
var meget brugervenligt og uden for mange klik for at komme rundt i systemet.
Oplæring,
konfiguration og implementering foregik i DSB’s eget tempo, hvor Antura
tilpassede sig og ændrede tidsplanen efter DSB’s behov, således at det mentale
også fulgte med. DSB og Antura konfigurerede sammen systemet efter
virksomhedens behov. Antura Projects implementeres nu gradvist, først med fokus
på funktionalitet omkring projektplanlægning, omkostningshåndtering og rapportering
på forskellige niveauer.
Nu handler det
for DSB om at vokse med værktøjet. Næste skridt er at udbrede brugen i organisationen,
og i den forbindelse er det sandsynligt, at man tilføjer Antura Projects
funktioner til ressourcehåndtering.
Hos DSB Ejendomme
forventes det, at Antura Projects vil støtte projektlederne i deres daglige
arbejde og give en omfattende oversigt over afdelingens projektportefølje.